Nic nevydrží věčně. Platí to i u turba. Dodržováním určitých zásad však můžeme jeho životnost prodloužit o několik let. Jak ale poznat, že jeho čas se již krátí? A lze to vůbec odhadnout? Pro detekování odcházení turba je třeba zapojit zrak, sluch a především technické znalosti principu součinnosti turbodmychadla a motoru.
Turbo je hlučné
Slyšíte něco zvláštního z motoru? Může to být až velmi hlučný zvuk, který vychází z nadměrné vůle hřídele, na které jsou turbínové i kompresorové lopatky. Příčinou onoho zvuku je škrtání o plochu skříně. Tím se výrazně opotřebovávají zmíněné materiály a dochází k poškození turba. Někdy však stačí vyměnit jen kluzné ložisko, které může být zadřené. Turbo může také pískat, jelikož v určitých případech může turbo dosahovat až velmi vysokých otáček 150 000 ot./min. Jakákoliv sebemenší odchylka ve vyvážení středu pak může vyvolat pískavý zvuk. Jako velmi často nesprávně určenou příčinou pískání turbodmychadla jsou netěsnosti na vstupu výfukových plynů do turbodmychadla. V případě, že těsnění mezi hlavou a svody, případně mezi svody a turbodmychadlem (záleží na konstrukci daného turbodmychadla) není dostatečné, začne se mezi 1800 – 2400 ot/min ozývat velmi hlasité hluboké houkání – v takovém případně je nutné nejprve správně dotáhnout všechny šrouby od hlavy až k turbodmychadlu za předpokladu, že jsou povoleny všechny šrouby, které drží pozici turbodmychadla. Nejčastěji se taková příčina objeví po výměně turbodmychadla, kdy není použito nové těsnění, nebo z neznalosti se dotáhnou nejprve poziční šrouby turbodmychadla a až po nich šrouby, které spojí hlavu, resp. výfukové svody s turbodmychadlem samotným. Může jít také o mechanické poškození turba, což se zjistí až odbornou prohlídkou.
Axiální vůle
Vůle může vzniknout poruchou ložiska rotoru. To je zapříčiněno chybně pracujícím rotorem turba nad horní hranicí přípustných otáček. Kolize nastává třením rotoru se skříní turba.
Vyměňujte vložku vzduchového filtru
Větší hluk může způsobit také zanesení vložky vzduchového filtru. Tím se nasává menší objem vzduchu a průnik nečistot pak směřuje přímo na rotor turba. V krajním případě může dojít až ke zničení turba.
Turbo přestalo fungovat
V takovém případě je na místě jen nechat opravit nebo koupit nové. Repasováním svého turba ušetříte značnou část peněz a zároveň dostanete prakticky nové turbo, které vaše auto moc dobře zná. Naše společnost se zabývá repasí turba již mnoho let a vždy klademe důraz na rychlost, kvalitu a cenu. Vrátíme vás tak brzy zpět za volant vašeho automobilu.