Obecný postup výměny turbodmychadla
Následující postup je pouze doplňkem k příručce pokynů poskytovaných výrobcem vozidla.
Veškeré operace s demontáží, ověřování škod a instalací turbodmychadla do vozidla by měly být prováděny personálem s odpovídajícími technickými znalostmi a speciálního vybavení. Všechny postupy týkající se demontáže, ověření poškození a opětovná instalace turbodmychadla zpět do vozidla by měli provádět pracovníci, kteří mají příslušné technické znalosti a odborné vybavení. Dodržovat pokyny výrobce, používat nástroje doporučené jím a rovněž dodržovat bezpečnostní pravidla. Před montáží nového turbodmychadla zjistit a odstranit závadu, která měla přímý vliv na předchozím poškození turbodmychadla. Při provádění prací souvisejících s výměnou turbodmychadla by se měly používat pouze náhradní díly doporučené výrobcem. Vzhledem k přesnosti nastavení a náročným pracovním podmínkám turbodmychadla je zakázáno jakékoliv změny pinícího tlaku na regulaci samotného turbodmychadla nebo změny v softwaru motoru laděním atp. (chiptuning) Základem pro bezporuchovou práci turbodmychadla je pravidelné dodržování servisních intervalů (výměna oleje atp.) s použitím pouze originál-ních dílů doporučených výrobcem.
Návod k výměně turbodmychadla:
- Zkontrolujte čistotu celého sacího systému, z poškozeného turbodmychadla se do systému můžou zabodnout jeho poškozené části, které se po neodborné montáži mohou časem odtrhnout a poškodit nově vložené turbodmychadlo.
- Vyměnit vzduchový fi ltr za originál nebo náhradu schválenou výrobcem vozidla.
- Zkontrolujte, zda je výfukový systém čistý, pokud je zablokován katalyzátor nebo fi ltr pevných částic, turbodmychadlo nedosáhne své účinnosti a dále může dojít k poškození axiálního ložiska ve skříni turbodmychadla. V případě potřeby vyměňte katalyzátor nebo fi ltr pevných částic. VAROVÁNÍ! Nelze odstranit katalyzátor nebo fi ltr pevných částic – po odstranění nebo zásahu do těchto prvků dojde ke ztrátě vzduchotěsnosti turbodmychadla a tím dojde k úniku oleje.
- Zkontrolujte správné připojení a těsnost vzduchového, podtlakového systému regulující práci turbodmychadla.
- Vyměnit fi ltr motorového oleje a olej. Používejte pouze oleje s normami předepsaných výrobcem. Viskozita a hustota oleje je nezbytnou podmínkou pro udržení olejového fi lmu, který má vliv na životnost turbodmychadla.
- Během montáže turbodmychadla vždy používejte nové sady těsnění (měděné matice a šrouby s příslušnou tvrdostí), zkontrolujte těsnění šroubů, všechny úniky a netěsnosti se projeví zvuky sirény atp.
- Jemně našroubujte přívodní trubku oleje, vedení pro vypouštění oleje by nemělo zůstat zašroubované.
- Protočte několikrát motor bez startování, aby se olejový systém napinil do doby, kdy začne prolínat olej mezi přívodní trubkou a turbodmychadlem.
- Utáhněte momentem přívodní mazací trubku oleje turbodmychadla dle pokynů výrobce
- Protočte několikrát motor bez startování do doby, kdy začne téct olej mezi turbodmychadlem a přepadovou trubkou.
- Utáhněte momentem přepadovou trubku oleje turbodmychadla dle pokynů výrobce a nastartujte motor.
- Zkontrolovat těsnost veškerých spojů
- Proveďte zkušební jízdu.
Celý text si můžete stáhnout ve formě PDF.