• Blog
  • Turbodmychadlo vs. kompresor

Turbodmychadlo vs. kompresor

Turbodmychadlo vs. přeplňování aneb podobné a přesto tak odlišné

Hlavní rozdíl mezi turbodmychadlem a přeplňováním je ve způsobu pohonu. Turbodmychadla jsou poháněná výfukovými plyny. Přeplňování je poháněno motorem vozidla pomocí řemene nebo řetězu připojeného k vačkovému hřídeli. Obě zařízení zvyšují výkon motoru tím, že fungují jako turbína, která do motoru přes sací potrubí tlačí více vzduchu. Tento proces se vysvětluje a nazývá 'nucené sání'. Motor s 'přirozeným sáním' je každý motor, který není vybaven turbodmychadlem nebo přeplňováním.

Trocha historie

Turbodmychadla i přeplňování fungují jako kompresor, který do motoru vhání více kyslíku. Hlavními výhodami jsou vyšší výkon a v případě turbodmychadla i vyšší spotřeba benzinu. Turbodmychadlo vynalezl v roce 1905 významný švýcarský inženýr Alfred Büchi. V průběhu let se turbodmychadla hojně používala v lodních a leteckých motorech. Velmi rozšířená jsou také u vznětových motorů používaných k pohonu nákladních automobilů, autobusů a dalších těžce pracujících vozidel. Prvním sériově vyráběným automobilem, který používal turbodmychadlo, byl Chevrolet Corvair z roku 1962. Dále se objevily u vozů Porsche v průběhu 70. let 20. století. Gottlieb Daimler, geniální inženýr, který později založil automobilku Mercedes Benz, začal pracovat na prvních verzích turbodmychadel tím, že si v roce 1885 nechal patentovat způsob, jak pomocí čerpadla poháněného převodovkou vhánět vzduch do motoru. Dřívější verze turbodmychadel se používaly ve vysokých pecích již v roce 1860. Mercedes uvedl na trh motory Kompressor vybavené přeplňováním v roce 1921.

Turbodmychadlo vs. přeplňování, které je rychlejší?

Přeplňování má rychlejší odezvu, protože je přímo řízeno rychlostí otáčení klikového hřídele vozu. Funguje neustále, bez ohledu na to, jak rychle jedete nebo jak jezdíte.
Čím rychleji se motor točí, tím rychleji se točí i turbodmychadlo, protože do spalovacího prostoru se tlačí více vzduchu. Přeplňování obvykle zajišťuje motoru vyšší výkon v celém provozním rozsahu motoru shora dolů. Horké výfukové plyny pohánějí turbodmychadlo a vytvářejí krátkou prodlevu od okamžiku otevření škrtící klapky sešlápnutím plynového pedálu. Obvykle trvá několik sekund, než se výkon roztočí. Turbodmychadla poskytují větší výkon v dolní nebo horní části rozsahu otáček motoru v závislosti na typu použitého turbodmychadla.
Turbodmychadla jsou velmi oblíbená u vznětových motorů, kde se používají k výrobě dodatečného točivého momentu potřebného k pohonu autobusů a lokomotiv. Turbodmychadla produkují extrémní množství tepla a musí být mazána stejným olejem, který protéká motorem. To představuje možný problém s údržbou, protože olej se rychleji opotřebovává a je třeba jej častěji měnit. Většina turbodmychadel nemusí být mazána motorovým olejem. Přeplňování neprodukuje zdaleka tolik dodatečného tepla jako turbodmychadlo.

Jaký vliv má turbodmychadlo nebo přeplňování na hodnotu vozu?

Při posuzování turbodmychadla a přeplňování z hlediska udržení hodnoty vozu je vliv velmi malý. Za předpokladu, že osobní nebo nákladní automobil obsahoval turbodmychadlo nebo přeplňování jako originální výbavu, nezpůsobuje to, že by si vůz držel svou hodnotu lépe nebo hůře. Pokud jste si za přeplňování nebo turbodmychadlo na svém voze připlatili, udrží si tuto hodnotu, až jej půjdete prodat, stejně jako jakákoliv jiná žádaná výbava.
Svým způsobem jsou turbodmychadla a přeplňování další věcí, která se na autě může pokazit. U starších vozů s turbodmychadlem hrozí riziko dodatečné údržby. U některých starších modelů vozů vybavených turbodmychadly se jednalo o přehřívání motorů. Dalšími možnými problémovými oblastmi jsou převodovka a brzdy. Pokud uvažujete o koupi vozu s turbodmychadlem, nechte si tyto položky prohlédnout kvalifikovaným mechanikem. Dnešní nová generace turbodmychadel bývá méně problematická.

Lze do vozu přidat turbodmychadlo nebo přeplňování?

Do vozidla můžete přidat systém přeplňování, který se dodává na trh, ale jedná se o velmi vysoké náklady a pravděpodobně se nejedná o dobrou investici, která by se vyplatila. Přeplňování se vyrábí ve třech hlavních konfiguracích známých jako kořenové, dvoušroubové a odstředivé. Přeplňování jsou obvykle standardní výbavou mnoha typů závodních vozů, kde jde především o rychlost, a v některých případech vlastně nebudou legální pro cestu na silnici.
Dávejte pozor na případné záruky na váš vůz, které by mohly být přidáním přeplňování zrušeny. Můžete do svého vozu přidat aftermarketové turbodmychadlo, ale i to je velmi drahé a pravděpodobně nestojí za čas nebo peníze navíc. Jakákoli úspora paliva, kterou získáte přidáním turbodmychadla, bude velmi malá ve srovnání s tím, kolik bude stát přeplňování motoru. Museli byste koupit turbodmychadlo, modernizovat palivový systém a případně vyměnit řídicí modul motoru, což je mozek motoru. Mohli byste také vyměnit celý motor ve svém voze za model s turbodmychadlem, ale opět je to velmi drahá cesta.

Vliv turbodmychadla vs. přeplňování na výkon

Turbodmychadla i přeplňování zvyšují výkon tím, že do motoru vstřikují více vzduchu. Turbodmychadlo je poháněno výfukovými plyny, které jsou odpadním produktem, takže bývají úspornější. Přeplňovací turbodmychadlo ve skutečnosti potřebuje ke svému roztočení koňskou sílu. Tento výkon je obětován ve prospěch vyššího výkonu. Dodatečný výkon dodávaný přeplňovacím turbodmychadlem není zadarmo. Odborníci odhadují, že přidání přeplňování do motoru automobilu zvýší výkon o 30-50 % oproti srovnatelnému automobilu bez přeplňovaného motoru.
Mějte na paměti, že vzhledem k tomu, že přeplňování pracuje s výkonem motoru, odebírá také až 20 % energie motoru. Výrobci automobilů, včetně Mercedesu, nyní nabízejí elektrická přeplňování, která jsou poháněna elektromotorem na rozdíl od motoru vozu. Jedná se o relativně novou inovaci a o tom, jak dobře fungují, se stále diskutuje. Přidáním turbodmychadla k motoru automobilu se také zvýší výkon přibližně o 30-40 %. Některé vozy jsou vybaveny dvěma turbodmychadly, přičemž jedno je určeno k přidávání výkonu v nižších otáčkách a druhé je zaměřeno na snížení výkonové prodlevy. Protože turbodmychadla produkují extrémní množství tepla, jsou některá z nich vybavena 'mezichladiči'.