• Blog
  • Problém s mazáním turbodmychadla u motoru 1.6 HDi/TDCi (PSA, Ford, Volvo, Suzuki, Mini)

Problém s mazáním turbodmychadla u motoru 1.6 HDi/TDCi (PSA, Ford, Volvo, Suzuki, Mini)

Tento problém se může objevit i u perfektně repasovaného turbodmychadla, pokud nebude na motoru správně nainstalováno.

Popíšeme si zde ty nejčastější problémy, které způsobují úniky oleje přes nebo kolem turbodmychadla. Nejdříve prověřte okolí turbodmychadla, tudíž vstup a výstup oleje do středu turbodmychadla. Obtížný nebo nemožný vtok nebo odtok oleje do nebo z turbodmychadla je zárukou jeho poruchy a může být způsoben:

Vznětový motor DV6 se vyrábí v několika verzích, lišících se především výkonem. Od roku 2003 jej lze nalézt pod různými značkami v mnoha modelech vozidel několika předních značek, včetně Peugeot, Citroen, Ford, Mazda, Volvo, Suzuki, Mini. U tohoto motoru často selhává turbodmychadlo, u kterého dochází k zadření oběžného kola v jeho ložisku z důvodu nedostatečného mazání. Často je rotor poškozeného turbodmychadla zkroucený nebo má velkou radiální vůli, lopatky kompresoru jsou opotřebené a deformované. Dalším charakteristickým znakem výše uvedené příčiny poškození je odšroubování matice zajišťující kolo kompresoru na hřídeli turbíny (není to však pravidlem).

Problém vyplývá z tvorby olejového kalu v systému mazání motoru, který účinně snižuje mazání spolupracujících prvků. Přímou příčinou může být použití motorového oleje příliš nízké kvality, dlouhé intervaly mezi výměnami oleje (30 000 km) a možný únik výfukových plynů ze vstřikovačů, které přicházejí do kontaktu s motorovým olejem pod krytem ventilů motoru.

Výměnu turbodmychadla u tohoto motoru provází speciální rozšířený servisní postup, jehož hlavním účelem je důkladné vyčištění celého systému mazání motoru.

Tvorba olejového kalu uvnitř mazacího systému může být způsobena nedostatečným utěsněním vstřikovačů paliva. Profukování výfukových plynů z válců proniká pod víko ventilů a způsobuje zrychlenou degradaci motorového oleje a tvorbu dehtových usazenin nebo slinování oleje na mazaných plochách. Kromě propláchnutí systému směsí motorového oleje a čističe motoru může být nutné také mechanicky vyčistit plochy pod krytem ventilů a zkontrolovat těsnost sedel vstřikovačů.

Výše uvedené pokyny platí především pro motory v automobilech vyrobených do roku 2010. Od prosince 2010 skupina PSA používá upravené těsnění vstřikovačů.

Celý text si můžete stáhnout ve formě PDF.