Výměna středu turbodmychadla je někdy jediné možné řešení, jak ho opravit. Střed se mění kompletně celý a celý se i prodává jako náhradní díl.
Co je střed turbodmychadla?
Každý, kdo o turbo někdy zavadil ví, že se skládá z dmychadlové a turbínové části. V té dmychadlové se točí dmychadlové kolo, které žene vzduch přes intercooler do motoru. V turbínové skříni bychom zase našli turbínové kolo, které je otáčeno silou výfukových plynů, které vycházejí z motoru. Díky tomu, že jsou obě kola na stejné hřídeli, využívá se energie proudícího plynu k tomu, aby byl motor přeplňován.
A právě to nejdůležitější, tedy ty rotační segmenty a jejich příslušenství - to je střed turba. Obě „vrtule“, ložiska, ložisková lůžka, v některých případech i komory vodního chlazení, to vše poskládáno dohromady. Výrobci to dodávají jako komplet, vše je vyvážené a připravené k montáži.
Nejčastější příčiny poškození ložiskového uzli (CHRA)
- Přirozené opotřebení odpovídající najetým kilometrům (cca 200- 250 tisíc km).
- Mechanické poškození (vniknutí cizího předmětu, nedostatek oleje, znečištěný olej a jeho usazeniny, prasknutí litinového odlitku, koroze).
- Výpadek mazací funkce mediátoru (zadření hřídele turbínky).
- Vůle v radiálním ložisku.Výpadek mazací funkce mediátoru (zadření hřídele turbínky).
Jak poznat, že došlo k poškození ložiskového uzlu
- Pokles výkonu auta, tzv. "netáhne".
- Motor se vypne a nejde znovu nastartovat.
- Pískání motoru.
Pískání motoru doprovázené poklesem výkonu může značit vniknutí
cizího předmětu přes vstupní otvor pro přívod vzduchu nebo vstupní
výfukový otvor do prostoru turbodmychadla. Právě vniknutím cizího tělesa
dojde k rozladění optimálního stavu rotačního soustrojí.
U moderních turbodmychadel nedochází při vniknutí cizího tělesa pouze k
deformaci turbínového kola, ale také k poškození natáčecích lopatek.
Sekundárně může dojít i k poškození regulace v podtlakovém či
elektromechanickém provedení.
Jak se střed mění?
Výměna není zase až tak složitá a teoreticky to zvládnete i doma v garáži. Je ale třeba si uvědomit, že by výměna měla být spojena minimálně s kontrolou geometrie a jejím nastavením, což už doma prostě neuděláte, protože jsou k tomu potřeba hodně speciální a drahé přístroje.
Pokud se do výměny středu přeci jen pustíte, tak stačí vymontovat turbodmychadlo z auta, odmontovat kompresní komoru a jste u středu. Vyměníte starý střed za nový střed, upevníte ho, ale ještě předtím zkontrolujte geometrii, která se musí volně hýbat a při zatřepání s turbem musí zvonit. Stejně tak nesmí být žádná vůle mezi ovládacím kroužkem a táhlem regulačního ventilu.
Zkouška
Po výměně středu a namontování turbodmychadla zpět do auta stačí krátká projížďka, která by měla ukázat, jestli jste byli úspěšní. Turbo by mělo ideálně fungovat tak, že o něm vlastně ani nevíte, protože se akusticky ani nijak jinak neprojevuje. Nový střed turbodmychadla by měl mít životnost jako ten původní.