Jak se správně starat o turbo

Investice do provozu auta nejsou příjemné, především pro vaši peněženku. Auto z druhé ruky je nutné prověřovat ještě před jeho koupí a stejně nemáme nikdy stoprocentní jistotu, že vše bude tak, jak má být. Jak se tedy správně starat konkrétně o turbo, aby nám co nejdéle vydrželo? Napovíme dnešním článkem.

1. Nezatěžujte studený motor

Nejprve nechte svůj motor zahřát společně s motorem. Kovové materiály totiž mají schopnost měnit objem dle teploty. Jestliže budete studený motor příliš zatěžovat, často dojde k většímu opotřebení a větší pravděpodobnosti poškození.

2. Motor hned po dojetí nevypínejte

Tímto způsobem se turbo velmi často ničí. Vzhledem k tomu, že je turbo chlazeno vzduchem a jeho teplota může dosahovat až 900 °C, je důležité jej před vypnutím motoru nechat doběhnout, aby se stále řádně promazávalo olejem a nedošlo k poškození lopatek.

3. Oblíbené Start - Stop

Jak už bylo popsáno výše, funkce Start - Stop je možná dobrá pro životní prostředí, ale rozhodně ne pro motor, natož turbo. Zkrátka udržujte automobil vždy v procesu, zbytečně jej nevypínejte a systému Start - Stop se raději vyhněte, případně ji deaktivujte.

4. Udržujte motor v řádných otáčkách

Jízda při nízkých otáčkách možná ušetří pár korun za pohonné hmoty, ale zaděláváte si na pořádný problém. Motor vždy držte v potřebných otáčkách vzhledem k rychlosti. Jedině tak zabráníte špatnému procesu spalování motoru a výrazně snížíte opotřebovávání komponent motoru.

5. Používejte dobré palivo

Čím vyšší oktanové číslo svému autu dáte, tím lépe vám poslouží. Rozhodně však neberte pohonné hmoty s nižším oktanovým číslem, než jaký doporučuje výrobce automobilu. Oktanové číslo v motoru pomáhá se správnou funkcí turba. Konkrétně se stará o to, že zamezuje detonačnímu hoření ve spalovací komoře.

6. Dodržujte intervaly pro výměnu olejů a filtrů

Udržujte svůj automobil v kondici tím, že budete v řádných intervalech dodržovat výměnu všech olejů a filtrů. Běžným intervalem u moderních automobilů je 10 - 15 tisíc kilometrů, případně 1 - 2 roky od poslední výměny.

Identifikace
turbodmychadla

poškození
turbodmychadla

Identifikace
vstřiku