Garrett

Garrett: Více než 65 let vedoucí pozice v oblasti turbo technologií

Technologie a inovace společnosti Garrett používají téměř všichni významní světoví výrobci automobilů, což vedlo k tomu, že produkty Garrett bylo vybaveno přibližně 100 milionů vozidel a ročně bylo uvedeno na trh v průměru 100 nových aplikací pro pohon na plyn, naftu, zemní plyn, elektřinu a palivové články.

Garrettovo dědictví

Jméno John Clifford Garrett je neodmyslitelně spjato s historií turbodmychadla. Garrettova vášeň pro inženýrství a letectví byla patrná již od útlého věku a v roce 1928 se stal 29. zaměstnancem společnosti Lockheed. Choval však ambice vést vlastní leteckou společnost a 21. května 1936 založil v jednopokojové kanceláři v Los Angeles společnost Aircraft Tool and Supply Company, později Garrett Supply Company. Koncem třicátých let byl vyroben první výrobek společnosti, celohliníkový letecký mezichladič. V poválečném období se Garettovo vizionářství a plánování vyplatilo a jeho společnost vstoupila na newyorskou burzu. Padesátá léta byla ve znamení diverzifikace a expanze společnosti Garrett. Zkušenosti a znalosti společnosti v oblasti leteckého designu podpořily rozvoj pozemního podnikání firmy - a brzy se Garrett stal synonymem pro zvyšování výkonu motorů v automobilovém průmyslu.

Historie turbodmychadel Garrett

Historie turbodmychadla Garrett začíná v roce 1954, kdy bylo turbodmychadlo s označením T15 společnosti Garrett spojeno s pásovým vozidlem D9 společnosti Caterpillar. Ačkoli se prvním sériově vyráběným automobilem s turbodmychadlem stal v roce 1962 model Oldsmobile Jetfire Turbo Rocket s příhodným názvem, vliv této technologie se zpočátku projevil spíše v užitkových vozidlech, a to když si v roce 1967 společnost Deere vybrala pro svou řadu zemědělských traktorů turbodmychadlo Garrett T04. Až v 90. letech 20. století se turbo stalo hlavním a celosvětovým proudem, když nová technologie turbín s proměnnou tryskou (VNT) společnosti Garrett umožnila modelu Fiat Croma z roku 1991 upravovat průtok výfukových plynů v přímé reakci na konkrétní požadavky motoru. A když společnost Volkswagen-Audi spojila technologii VNT se svým vznětovým motorem o objemu 1,9 l při uvedení na frankfurtském autosalonu v roce 1995, potvrdila se symbióza mezi přeplňováním turbodmychadlem a vznětovými pohonnými jednotkami s přímým vstřikováním... a evoluce se stala revolucí.

Turbo jde na masový trh

V oblasti komerčních dieselů se turbodmychadla brzy objevila v zemědělských traktorech značky Deere. Model Garrett® TO4 si nacházel cestu do stále většího počtu komerčních dieselových aplikací, protože výrobci motorů rozpoznali vzájemné výhody lepšího výkonu, vyššího točivého momentu a vyšší spotřeby paliva. V polovině 70. let 20. století byla éra masově prodávaných turbodmychadel pro nákladní automobily v plném proudu - po 30 letech je téměř každé užitkové vozidlo se vznětovým motorem vybaveno stále dokonalejšími turbodmychadly. Pro osobní automobily se 70. léta ukázala jako zlomová pro průmysl turbodmychadel.

Síla pódia

Potenciál přeplňování v závodním prostředí byl rozpoznán již ve 20. a 30. letech minulého století, kdy proti sobě soutěžily vozy s kompresorem, které využívaly technologii přeplňování. Dnes turbodmychadla a e-kompresory pomáhají proměnit výkon v umístění na stupních vítězů a přinášejí trvalé úspěchy v nejslavnějších závodních soutěžích na světě, jako jsou závody Formule 1, Indy car, FIA World Rally nebo 24 hodin Le Mans. V roce 2017 zaznamenala technologie Garrett Turbo 18. vítězství v řadě ve slavném vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans a pomohla týmu Porsche Motorsport LMP ke třetímu vítězství v posledních třech letech. V letech 2018, 2019 a 2020 pomohla turbodmychadlová technologie Garrett značce Toyota k vítězství v závodě 24 hodin Le Mans.

Garrett dnes

Vysoce technicky vyspělé technologie společnosti Garrett mají kořeny ve více než 60leté historii průkopnických systémů přeplňování benzinových a naftových motorů. Dnes jde však společnost ještě dál. Její špičková technická řešení pomáhají nastartovat novou éru hybridní elektrifikace a pohonů na palivové články. Tyto inovace umožňují všem zákazníkům nastavit nová měřítka ve výkonnosti vozidel a zároveň řešit vyvíjející se předpisy v oblasti palivové účinnosti a emisí výfukových plynů. Jsme také připraveni na éru propojených a autonomních vozidel, a to díky kybernetické bezpečnosti a prognostickým softwarovým systémům, které vytvářejí bezpečné provozní prostředí.